GTA 6 na Xbox Series S
Digital Foundry o GTA 6 na Xbox Series S
W związku z tym, że premiera GTA 6 będzie miała miejsce na konsolach, to zapewne niektórzy gracze będą rozglądać się za sprzętem do uruchomienia gry. Nie każdy jednak będzie chciał wydawać na ten cel dużo pieniędzy. Co za tym idzie, albo będą poszukiwali używanego sprzętu, albo gotowi pójść na kompromis, sięgną po najtańszą możliwą opcję na rynku. Obecnie jest nią konsola Xbox Series S, ale jak ona sobie poradzi z GTA 6?
Tekst zaktualizowano 9.11.2024 r. Dodaliśmy nowe informacje pod artykułem.
To pytanie zadali sobie jakiś czas temu panowie z Digital Foundry, zajmujący się testowaniem sprzętu do grania. Link do krótkiego filmu znajdziecie poniżej
Otwierający dyskusję Richard Leadbetter, stwierdził, że zwiastun GTA 6 nie zawiera w sobie niczego, co byłoby poza zasięgiem Series S.
Oczywiście trzeba liczyć się z kompromisami. Alex Battaglia zwrócił uwagę, że jeśli gra będzie używać raytracingu to nie pojawi się on na malutkiej eSce. Global Illumination to już nieco inna historia bo usunięcie tego rozwiązania znacząco odbiłoby się na ogólnej stylistyce gry. Odniósł się też do przykładu tytułów stworzonych w Unreal Engine 5, które wyszły dotychczas na Xbox Series S. Rozsądnym, według niego, byłoby zrezygnowanie z refleksów w przypadku GI i zastąpienie ich przez SSR (Screen Space Reflections). Kolejne cięcia to oczywiście obniżenie rozdzielczości do 720p, a może nawet niżej, przy zastosowaniu Dynamic Resolution Scaling.
W przypadku GTA 6 nie spodziewa się innych zabiegów, niż te które były stosowane dotychczas przez deweloperów. Bazując zatem na tym co zobaczył w zwiastunie, nie widzi powodu, dla którego gra byłaby poza zasięgiem małego Xboxa.
Dotychczas Xbox Series S radził sobie dobrze
Oliver Mackenzie przeanalizował przykłady cięć w innych grach. Stwierdził, że zazwyczaj finalne efekty są dobre, ale można wywnioskować, że wiele zależy od tytuły i indywidualnych decyzji deweloperów. Jest jednak optymistą i uważa, że w przypadku GTA 6, ogólny wizualny charakter gry będzie zachowany i porównywalny z mocniejszym sprzętem, ale przy niższej rozdzielczości. Oczywiście liczba klatek ograniczona do 30 na sekundę nie powinna tu być zaskoczeniem. Rozwiązanie to z pewnością będzie w pełni akceptowalne przez posiadaczy tej taniej konsoli.
Reasumując, zespół Digital Foundry nie ma większych zarzutów co do mocy konsoli Xbox Series S, biorąc pod uwagę jej cenę i to co oferuje. Jak zauważył Richard Leadbetter, nawet najnowsze tytuły, takie jak Avatar: Frontiers of Pandora, wciąż prezentują się na niej dobrze. Dlaczego zatem GTA 6 miałoby wypaść gorzej?
W zawiązku z tym, że nie jesteśmy ekspertami w dziedzinie hardware’u, zalecamy zapoznać się z oryginalną dyskusją w filmie poniżej. Staraliśmy się przedstawić jedynie najważniejsze rzeczy, o których była mowa. Łatwo pogubić się w technicznym żargonie.
Tania konsola do grania w GTA 6
Jeśli zatem komuś nie zależy na osiągach formalnie nieistniejącego jeszcze PS5 Pro i nie chce wydawać kupy forsy, to Xbox Series S jest kuszącą propozycją. Obecnie występuje w dwóch wariantach: 512 GB i 1 TB. Oficjalne ceny to odpowiednio 1299 zł i 1549 zł. Pamiętać jednak należy, że wariant 512 GB często bywa dostępny w polskich sklepach poniżej 1000 zł, a oszczędnie używane egzemplarze na OLX można znaleźć w okolicy 600 złotych, a nawet taniej. Wersja 1 TB też jest zwykle tańsza od ceny sugerowanej przez producenta.
Czy konsola Xbox Series S jest naprawdę taka zła?
Uprzedzam fakty, bo zapewne pojawią się głosy, że Series S to ziemniak, że hamuje obecną generację i nie warto jej kupować. Nie wydaje mi się, że hamuje generacje. Gdyby Series S nie pojawiło się na rynku, ani PS5, ani Series X nie otrzymałyby mocniejszych podzespołów. Jedyną konsekwencją istnienia eski, może być wydłużenie procesu przygotowywania portów gier na Xboxa. Głównie ze względu na omawiane wyżej kompromisy. Lekarstwem na to jest np. późniejsza premiera gry na Xboxie lub całkowite ominięcie platformy zielonych. Obie sytuacje, jak dobrze wiemy, zdarzają się. Jednak gry deweloperów rezygnujących z konsoli Microsoftu, wcale nie są dzięki temu piękniejsze lub działają lepiej. Taka decyzja znajduje jedynie odzwierciedlenie w budżecie gry i czasie jej realizacji.
Trzeba pamiętać, że Playstation też ma swoje ograniczenia, podobnie jak Series X, które wydajnościowo nie odbiega w fundamentalny sposób od sprzętu Sony. Nie można zatem winić Series S, za to że jakieś gry na „dużych” konsolach działają kiepsko. W pewnym momencie po prostu trafia się na sufit i tyle. Co jednak ciekawe, twórcy Baldur’s Gate 3 podczas prac nad wersją dla serii S, opracowali rozwiązania, które pomogły im, w sposób znaczący, poprawić funkcjonowanie gry na mocniejszych konsolach. Zatem mamy tu dwie strony medalu.
Nie każdemu zależy na wodotryskach
Inna rzecz jest taka, że nie każdemu zależy na super grafice, nie każdy ma telewizor 4K i nie każdy ma nawet świadomość, że gra na innym sprzęcie może działać i wyglądać lepiej. Dodajmy do tego niską cenę i faktycznie Series S może być idealnym sprzętem do zagrania w GTA 6 bez większych zobowiązań. Przypominam też, że wszystkie gry, wychodzące na Xboxa do końca obecnej generacji konsol, będą działać na Series S.
GTA 6 na Xbox Series S to zawsze jakaś alternatywa
Jak wiemy pole manewru, jeśli chodzi o sprzęt do zagrania w GTA 6 w dniu premiery, będzie ograniczone. Do naszej dyspozycji będzie Playstation 5, najprawdopodobniej PS5 Pro, Xbox Series X i Series S. Wygląda na to, że PS5 Pro będzie sprzętem, na którym GTA 6 zaprezentuje się najlepiej. Nie powinniśmy jednak zupełnie dyskredytować malutkiej serii S, bo wciąż będzie to tania i wystarczająca do cieszenia się historią Luci i Jasona, alternatywa.
Wiadomo nie od dziś, że gra rozwinie zapewne skrzydła dopiero na PC lub na następnej generacji konsol. Wciąż jednak nie wiemy kiedy GTA 6 pojawi się na komputerach, na tę wieść przyjdzie nam poczekać. W między czasie, nie pozostanie nam nic innego jak tylko uruchomić grę od Rockstar na tym co będzie dla nas dostępne w dniu premiery.
Aktualizacja (9.11.2024)
Strauss Zelnick nie widzi problemu w Xbox Series S
Za nami dość intensywny okres zrzucania winy za wszystko co złe w branży gier na Xboxa Series S. Wpierw narzekali niektórzy deweloperzy, że przez ograniczenia malucha nie radzą sobie ze stworzeniem solidnego portu. Potem marudzili gracze (oni już mieli do tego solidny powód, dzięki wyżej wspomnianym deweloperom), że niektóre tytuły (np. Black Myth Wukong) trafią na ich platformę z opóźnieniem lub w ogóle nie trafią. Problemem jest bowiem wymóg postawiony przez Xboxa. Każda gra na ich platformie musi działać na Series S i Series X oraz oferować te same funkcje.
Jednak nie każdy deweloper uważa, że Series S stanowi poważną przeszkodę w produkcji gier. Mówił o tym Swen Vincke z Larian Studios, pracujący nad Baldour’s Gate 3, a teraz dołączył do niego Strauss Zelnick CEO Take-Two Interactive.
Sprawozdanie finansowe i Q&A
W trakcie Q&A towarzyszącemu sprawozdaniu finansowemu, Strauss Zelnick został zapytany o wyzwania związane z przygotowaniem portu GTA 6 na Xbox Series S.
Clay Griffin (Analityk) doprecyzowując pytanie:
Cóż, po prostu Series S jest z założenia konsolą o niższej specyfikacji. I przypuszczam, że GTA VI przesunie wiele granic pod względem technicznym.
Strauss Zelnick (Przez i CEO):
Jasne. Słuchaj, wspieramy platformy, na których są konsumenci, tak długo, jak długo tam są, i znajdujemy sposób na wspieranie platform pomimo różnych poziomów technologii. Nasze zespoły są w tym naprawdę dobre. Nie martwię się zbytnio.
Nigdy nie martwiłem się o to, dokąd zmierza hardware. Mówiłem to wiele razy na przestrzeni lat, ponieważ, po pierwsze, nie martwię się rzeczami, nad którymi nie mam żadnej kontroli. A po drugie, dlatego, że wierzę w publikę. Publiczność pojawi się, jeśli masz świetną ofertę, więc musimy po prostu zadbać o obecność na wielu platformach.
Pieniądz nie śmierdzi
Można zatem sprawę podsumować stwierdzeniem „Chcieć to móc”. Zwróćcie też uwagę na aspekt finansowy przedsięwzięcia. Czy komuś się to podoba czy nie Series S sprzedało się całkiem nieźle. Chodzą nawet słuchy, że do momentu wydania gry, na rynku będzie wciąż więcej eSek niż PS5 Pro. O tym oczywiście przekonamy się za rok. Jest to jednak baza klientów, której nie można ignorować. Jeśli Take-Two wyczuwa pieniądz to korzysta z okazji do jego zdobycia. Przygotowanie solidnego portu na malucha Xboxa leży zatem w interesie deweloperów.
Link do transkrypcji ze spotkania znajdziecie TUTAJ.
Poniżej podsumowanie materiału w formie wideo:
“Jak Xbox nie ogarnie to będą psy wieszać na firmę od sprzętu, gracze zmienią sprzęt z wyrozumiałością przeskoczą na SX i wtedy firma odnotuje wzbogacenie, albo straci bo będą chcieli PS5.”
Jeśli ktoś już kupił Series S to raczej nie po to żeby przeskakiwać potem na Series X. Wydaje mi się, że większość właścicieli liczyła się z kompromisami w zamian za niską cenę, dla innych tylko cena była argumentem. Na takie przeskoki, zdecydowaliby się tylko hardcore’owi gracze, ale oni z miejsca kupują mocniejszy sprzęt. Nie będę tu bronił SS bo jakbym chciał kompromisów to nie kupowałbym SX, ale rozumiem dlaczego ktoś chciałby kupić tę konsolę.
Oglądam właśnie jednym okiem wideo DF o Cyberpunku 2077 na Series S. Nie jest to UE5, ma pojazdy, pościgi, generalnie sporo się tam dzieje. Z tego co mówią (i z tego co widać) działa i wygląda nieźle.
https://youtu.be/rQJjY1qD8_c?si=Db-FUPCXzlhltj1M
Nie wiem jak się to przełoży na GTA 6, ale z tego co mówili w filmie z artykułu, to S powinna sobie poradzić podobnie jak z innymi tytułami. Nie oczekują po GTA cudów na patyku. To chyba stanowi meritum ich wypowiedzi. Wydaje mi się, że jak ktoś ma S i dotychczas mu to wystarczało, to nie będzie płakał grając w GTA 6.
Pamiętaj też, że ciągle mowa o konsoli, która najprawdopodobniej będzie kosztowała 1/3 ceny hipotetycznej PS5 PRO😊
Ja na Series S grałem tylko w Froza Horizon 5 i mam porównanie z X. Widać różnicę w grafice, zdecydowanie. W trakcie gry jednak nie zwracałem na to uwagi, a doznania z samej rozgrywki nie odbiegały od tego co na X. Nie będę grał w GTA 6 na S, ale nie demonizowałbym tego portu. Jak ktoś już ma S to raczej wie z czym się to wiąże i bez wieszania psów na producencie się obejdzie. Piłeczka jest po stronie Rockstar, bo tylko od nich zależy jak gra będzie działać na konsolach. Wierzę w ich umiejętności.
Uważam że przy produkcji GTA 6, programiści już w przypadku PS 5 i Xboxa series X będą musieli iść na spore kompromisy, gdyż nawet te konsole mają swoje ograniczenia, a taka Xbox series S przy obecnej generacji jednak odstaje więc odpowiedz nasuwa się sama 😉
Ktoś kto bardzo będzie chciał zagrać na premierę, kupi konsole mocniejszą, ewentualnie używaną.
Zagorzali gracze PC będą czekać niestety ten rok dłużej, ale każdego jest to przecież indywidualny wybór, prawda ? 🙂
Poniżej link do bardzo interesującego materiału dotyczącego tworzenia gier na Series S, nie w kontekście GTA 6. Padają tam ciekawe argumenty przeczące rzekomemu hamowaniu generacji przez S. W porównaniu do gier na PC, gdzie konfiguracji sprzętu mamy jak stąd do księżyca, posiadanie jednej dodatkowej w przypadku konsol nie powinno stanowić aż tak wielkiej przeszkody dla deweloperów, zważywszy na to, że wiedzą w jaką konfigurację sprzętową celują. Series S pewnie zawstydzi nie jeden sprzęt, który na Steam widnieje jako minimalna konfiguracja dla jakiegoś tytułu.
https://www.youtube.com/watch?v=Dy0E026r3a8
2025 zieloni grają w 720p w gry.
No fajnie, nawet bardzo XD
Jak komuś takie parametry nie przeszkadzają to niech gra, ja nie widzę w tym problemu. Kwestia wyboru. 🙂 Gdyby Microsoft miał zamiar wycofać Series S to nie wypuszczałby w październiku kolejnej wersji z 1TB (tym razem białej). Co ciekawe, wspomniany model jest już na polskiej stronie Xboxa w przedsprzedaży, ale biały Series X bez napędu i 2TB Galaxy Black już nie. Dostępne są za to na amerykańskiej stronie.
[…] Przy okazji pytania, które zadał analityk Clay Griffin, wypłynął temat potencjalnej marginalizacji konsol. Interesowały go wyzwania jakie stoją przed deweloperami w procesie przygotowywania portu GTA 6 na konsoli Xbox Series S. Problem małej eSki poruszaliśmy już wcześniej, głównie w kwestii jej możliwości technicznych, omawianych przez zespół Digital Foundry. Więcej znajdziecie w uzupełnionym ostatnio artykule GTA 6 na Xbox Series S. […]