Immersja w GTA 6

Immersja w GTA 6

Nie da się ukryć, że wśród graczy jest sporo osób, które w świecie gier szukają możliwości odcięcia się od świata. Z tego powodu, spędzają setki godzin w produkcjach dających jak najlepsze poczucie immersji. Jedni z nich, wybierają zanurzenie się w narracji i świecie przedstawionym, drudzy immersji szukają w mechanikach danego tytułu. Często pośród tej grupy graczy, wybór produkcji uzależniony jest właśnie od mechanik, pozwalających zanurzyć się w grze. Dla niektórych, immersja tylko w postaci mechaniki nie wystarczy, więc wymagają jej również na innych płaszczyznach. Wspomniana narracja i projekt świata, fabuła odcinająca nas od świata zewnętrznego, realizm produkcji czy nawet możliwość personalizacji naszego bohatera. Bez wątpienia wyczekiwane GTA 6 będzie tytułem, który pozwoli graczom wejść w wirtualny świat i zapomnieć o rzeczywistym. Tutaj natomiast, nasuwa się pytanie, na jakich płaszczyznach rozgrywki w GTA 6 potencjalnie doświadczymy immersji. 

Czy nacisk na realizm w GTA 6 ma sens?

Immersja w GTA 6 1
Kadr ze zwiastuna GTA 6

Realizm w myśl immersji jest czymś, nad czym warto się zastanowić. Rockstar w dotychczasowych odsłonach GTA pokazał, że realizm idący w parze z absurdem i przerysowanymi elementami fabularnymi może zadziałać. Nie wiemy jednak jeszcze, jaki ton i klimat będzie miała najnowsza część z cyklu. GTA 5 mimo groteski i momentów rodem z sitcomu, oferowało naprawdę solidne poczucie immersji podczas rozgrywki. Symulacja świata pełnego życia, poboczne mechaniki i aktywności zwiększające poziom zanurzenia się w grę.

Jednym z przykładów, może być ciągle powracający temat zaimplementowania do gry aktywnych stacji benzynowych i mechaniki tankowania samochodów. Bez wątpienia jest to element, który zwiększy poczucie realizmu, ale czy na dłuższą metę nie będzie to irytujące? Na przykładzie ciągłego uzupełniania baku podczas wykonywania misji lub szybkiej zamiany samochodu na inny. Następnie na jeszcze inny, ponieważ w pobliżu nie będzie stacji, a bak naszego aktualnego pojazdu jest pusty. Dobrze zaprojektowany realizm rozgrywki pomaga w immersji, natomiast łatwo można przekroczyć granicę. Jeśli mechaniki na tej płaszczyźnie będą przeszkadzały podczas różnych aktywności, stanie się to problemem. Nawet jeśli za pomocą takich mechanik immersja w GTA 6 będzie większa, nie zmieni to faktu, iż będzie to uporczywe.

GTA i survival

Immersja w GTA 6 2
Kadr ze zwiastuna GTA 6

Każda osoba, która ma za sobą trochę godzin w grach survivalowych, wie jak łatwo można się zagłębić w te produkcje. Mechaniki wielu gier z tego gatunku, oferują głębokie poczucie immersji. Za pomocą elementów takich jak głód, pragnienie czy zmęczenie naszego bohatera, lepiej wczuwamy się w swoje wirtualne alter ego. Przecież takie gry jak The Forest czy Valheim, opierając na tym swoją rozgrywkę, dają możliwość całkowitego wniknięcia w świat przedstawiony.

Czy w GTA 6 może być miejsce na takie mechaniki? Zapewne nie, natomiast gracze z roleplay’owych serwerów GTA 5 wiedzą, że pomaga to w głębi odgrywania swojego awatara. W tego typu zabiegach, zawsze warto brać pod uwagę opcjonalność danych mechanik. Dobrym przykładem jest gra The Elder Scrolls V: Skyrim i jej edycja Anniversary. W tej produkcji RPG, można opcjonalnie dobrać do rozgrywki elementy rodem z gier survivalowych. Być może to byłby dobry pomysł.

GTA i RPG

Kadr ze zwiastuna GTA 6

Gry z cyklu Grand Theft Auto zawsze przedstawiają bohaterów, którzy mają nakreślone przez twórców charaktery. A co jeśli pozwolić graczom na trochę większą swobodę w tym zakresie? Chociażby przez kilka rodzajów opcji dialogowych, pchających grywalną postać w danym kierunku. Dzięki temu, gracz mógłby głębiej utożsamiać się z postacią. Przez taką mechanikę, można poczuć więź z naszym bohaterem wybierając opcję, która nam odpowiada. Seria GTA podobnie jak w przypadku postaci, ma odgórnie zaplanowaną drogę fabularną, gdzie nie ma miejsca na wiele jej odnóg. Rzecz w tym, że mogą być to małe wybory, dające kontrolę tylko nad częścią wydarzeń. 

Największe produkcje z gatunku RPG, zazwyczaj przedstawiają szczegółowe i złożone symulacje świata gry. GTA 5 oczywiście nie odstaje w tym zakresie, natomiast co gdyby pójść o krok dalej? Lepiej zaprojektowany system dobowy postaci niezależnych, wykonujących swoje codzienne obowiązki. Ci sami, konkretni NPC przebywający w swoich domostwach i dbający o swój dorobek. Mechaniki pozwalające żyć codziennym życiem i faktycznie wcielić się w grywalną postać. Grając w dotychczasowe odsłony serii, widać mimo wszystko, że jest to tylko symulacja. Usprawnienie wymienionych elementów, mogłoby znacznie wspomóc wczuwanie się w klimatyczne Vice City.

Czy immersja w GTA 6 jest szczególnie istotna?

Filmy, seriale oraz gry. Wszystkie te media stają na głowie, aby zapewnić odbiorcom najlepszą rozrywkę. Jeśli chodzi o popkulturę, ludzie mają różne wymagania, potrzeby i oczekiwania. Dla jednej grupy istotny jest scenariusz i fabuła, dla drugiej szybkie tempo lub aspekty wizualne. Dla wielu osób, faktycznie immersja w GTA 6 będzie jednym z kluczowych elementów tej produkcji. Jest to jednak tylko część odbiorców, mających wiele innych oczekiwań względem tego tytułu. A ten tytuł, ma oczekiwania wygórowane w każdym aspekcie.

A jakie są wasze oczekiwania? Waszą potrzebą jest odczuwanie świata i jego otoczenia, czy liczy się dla was przede wszystkim gameplay?

Dołącz do naszej społeczności już dzisiaj! Po zalogowaniu otrzymasz dostęp do pełnej zawartości strony oraz możliwość pełnej interakcji. Zaloguj już teraz ZALOGUJ/ZAREJESTRUJ

Podobne artykuły

Komentarze

  1. Samo tankowanie może nie zepsułoby tak zabawy z gry. Autem może przejechać z 600 km więc starczyłoby na parę kółek po mieście. Urozmaiciłoby to z pewnością zabawę gdyby podczas jakiejś akcji wskoczyć do losowego pojazdu, a tam pustka w baku 😀

  2. Realistycznie jak najbardziej niech będzie, ale też nie do granic możliwości bo to nie jest tego typu produkcja 🙂
    Liczę na pewne nowości i mechaniki, to normalne skoro czekamy na grę przeszło dziesięć lat 😉
    Rockstar na pewno mile zaskoczy, dorzuci do produkcji wiele świeżych rzeczy i rozwiązań które na nowo wyznaczą jakość rozgrywki i z czasem inni deweloperzy będą korzystać z tych pomysłów w swoich własnych grach 🙂