AI w GTA

AI w GTA 7 – jak sztuczna inteligencja obniży koszty produkcji

Sztuczna inteligencja to temat, który wciąż krąży wokół GTA 6 i przyszłości serii. Strauss Zelnick, szef Take-Two, przy każdej możliwej okazji jest pytany o to, na ile ich studia wykorzystują AI w GTA. Jego odpowiedzi zwykle bywają podobne. Sztuczna inteligencja w najbliższej perspektywie nie będzie posiadała możliwości twórczego, kreatywnego myślenia. To wciąż pozostanie domeną ludzi. Co jednak z mniej kreatywnymi procesami?

AI w GTA 7 – opinie Obbe Vermeija

Nad tym tematem pochylił się Obbe Vermeij, były programista Rockstar Games, w trakcie podcastu Kiwi Talkz, prowadzonego przez Reece’a Reilly’ego.

Link do fragmentu omawiającego AI w GTA: TUTAJ

Jak wiemy, koszty produkcji gier to obecnie poważny problem dla całej branży. Wydawcy i studia szukają sposobów na ich obniżenie, również takich, które nie oznaczają podwyżek cen gotowych produktów.

Obbe Vermeij jest przekonany, że wyprodukowanie Grand Theft Auto 7 będzie zdecydowanie mniej kosztowne niż GTA 6. Jego zdaniem kluczową rolę odegra tu właśnie AI, które może znacząco skrócić choćby proces tworzenia animacji i cut-scenek. Jak zauważył Reece Railly, to one często stanowią lwią część kosztów produkcji.

„Powiedzmy, że robisz cut-scenkę. Wszystkie postaci mogą być wyrenderowane przez AI, włączając w to konwersacje. Wystarczy, że opiszesz scenę. To może być twoje pierwsze podejście do cut scenki.”

Jak AI w GTA wpływa na koszty produkcji

Oczywiście nie wyklucza w żaden sposób w tym procesie człowieka. Jego rola jest wciąż ważna, ale zaoszczędza mu sporo czasu, który musiałby przeznaczyć na ręczne ustawienie wszystkiego. Nie trzeba wspominać też, że możliwość generowania dialogów, likwiduje konieczność angażowania aktorów. O tym, że ich rola w procesie tworzenia gier jest zagrożona wspominaliśmy już w tekście mówiącym o tym, jak sztuczna inteligencja wyręcza aktorów. Dla dewelopera czy wydawcy jest to ogromna oszczędność.

„Wciąż potrzebujesz artystów, że by tworzyć kreatywne rzeczy i będą do poprawy różnego rodzaju glitche, ale myślę, że spora część pracy będzie zastąpiona (red. przez AI)”

Jednocześnie zauważa, że proces wypierania człowieka przez sztuczną inteligencję trwa już od lat w dziedzinie programowania.

„Kiedy zaczynaliśmy pracę nad GTA 3, silnik odpowiadał tylko za renderowanie, a programista zajmował się fizyką, detekcją kolizji, kodowaniem animacji (…) teraz jest to częścią silnika.”  

AI w GTA 6

Czy AI w GTA obniży ceny gier?

To pytanie pozostaje otwarte. Obbe i Reece sugerują, że teoretycznie „zastąpieni” programiści mogliby skupić się na tworzeniu większej liczby gier niszowych, zamiast dopieszczać jeden tytuł. Jednak w przypadku dużych korporacji oszczędności rzadko przekładają się na niższe ceny. Wyobrażam to sobie jedynie w mniejszych studiach, a nie w ogromnych kolosach.

Przykład Silk Song pokazuje, że mniejsze studia mogą pozwolić sobie na bardziej przyjazne ceny, wiedząc, że zainteresowanie graczy zapewni im zysk. Gra w dniu premiery zawiesiła serwery największych sklepów z grami, a jej twórcy wiedząc o ogromnym zainteresowaniu, mogli zażądać za nią dużo większej kwoty.

W korporacjach, obniżanie kosztów produkcji, rzadko będzie się przekładało na obniżanie cen, bo to by oznaczało dobrowolną rezygnację z dodatkowych zysków. W oczach inwestorów jest to niedopuszczalne. Można powiedzieć, że w pewnym zakresie giełda zabija gaming, a przynajmniej tę część z perspektywy gracza najważniejszą. Co takiego? Cieszenie się z hobby, a nie tyranie, aby zapewnić sobie odrobinę rozrywki.    

Reasumując, jeśli firmy doszły do porozumienia między sobą i uznały, że standardem w branży jest cena 70 dolarów za grę AAA, to na pewno nigdy nie zauważymy jej obniżki. Nawet jeśli koszty produkcji zostaną znacznie obniżone.

Czy w przyszłości GTA 7 będzie tańsze do wyprodukowania? Zapewne tak. Czy doprowadzi to do obniżki cen w sklepach? Raczej nie. Jeśli uważacie inaczej, wyraźcie swoją opinię.

Zachęcamy również do zapoznania się z całością wywiadu, bo znajdziemy tam tonę interesujących informacji dotyczących tworzenia Grand Theft Auto.

Dołącz do naszej społeczności już dzisiaj! Po zalogowaniu otrzymasz dostęp do pełnej zawartości strony oraz możliwość pełnej interakcji. Zaloguj już teraz ZALOGUJ/ZAREJESTRUJ

Podobne artykuły

Komentarze